امکان سنجی انرژی خورشیدی در شهر اهواز

 

فرمت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد

چكیده

        نیاز به انرژی از دیرباز وجود داشته و بشر همواره به دنبال منابع جدید انرژی بوده است . در سالهای اخیر با تشدید انواع آلودگی های زیست محیطی و مسئله ی گرمایش جهانی ، دانشمندان به فكر استفاده از انرژی های سالم برای جایگزینی با سوختهای فسیلی افتاده اند . یكی از انرژی های جدید كه پاكیزه و پایان ناپذیر می باشد انرژی خورشیدی است.

        مهار و استفاده از چنین منبع عظیم انرژی و طراحی بهینه ی سیستم های خورشیدی مستلزم شناخت و آگاهی از كمیت و ماهیت انرژی خورشیدی و عوامل و عناصر مؤثر در آن دارد، لذا در این پژوهش ابتدا توضیحاتی در مورد منطقه ی مورد مطالعه ، ساختمان خورشید و ماهیت انرژی خورشیدی آمده ، سپس با استفاده از چند مدل مناسب با شرایط اقلیمی اهواز به محاسبه و تخمین انرژی خورشیدی با توجه به عوامل و عناصر اقلیمی( عرض جغرافیایی ، زاویه خورشید ، ارتفاع از سطح دریا ، ساعات آفتابی ، رطوبت نسبی میزان بارندگی ، میزان ابر و . . . ) اقدام شده است.

        مقادیر به دست آمده نشان می دهد كه حداقل متوسط ماهانه انرژی تابشی كل روزانه به میزان      «93/9» مگاژول در هر مترمربع در ماه میلادی «دسامبر» و حداكثر آن به میزان «33/30» مگاژول در هر متر مربع در ماه میلادی «ژوئن» و متوسط آن به میزان «56/19» مگاژول در هر متر مربع دریافت می شود.

 

 

        همچنین مقدار ضریب صافی آسمان برای تمام روزهای سال محاسبه شد كه نشان می دهد به طور متوسط «12/87» درصد از روزها، شهرستان اهواز دارای آسمانی صاف و فقط «88/12» درصد از روزها آسمان این شهر ابری یا نیمه ابری است . همچنین میزان شفافیت هوا در طول سال به طور متوسط «76/0» است.

       پس از بررسی ها، با توجه به مقادیر «انرژی دریافتی، ضریب ابر، ضریب صافی آسمان و شفافیت هوا» كه نتایج آن در جداول و نمودارهایی خلاصه شده است، مشخص شد كه در شهرستان اهواز  «امكان استفاده از انرژی خورشیدی در همه زمینه ها ، از جمله تولید انرژی الكتریكی» وجود دارد. در نهایت بهترین مدل برای محاسبه ی انرژی خورشیدی در منطقه ی مورد مطالعه و نقاط هم اقلیم آن، مدل               «گلدبرگ و کلاین » و سپس مدل «صباغ ودیگران» تشخیص داده شد.

 


       

 


ارزان75 - مرجع عظیم دانلود فایل انرژی ,خورشیدی ,میزان ,اهواز ,        ,استفاده ,انرژی خورشیدی ,صافی آسمان ,شهرستان اهواز ,ضریب صافی ,ماهیت انرژی ,ماهیت انرژی خورشیدی ,سنجی انر منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

ostadsalam2 گــالــری لــایــف ترازو-باسکول میهن وب آپ تماشا Robin5s zuhause پرتال باشگاه پرسپولیس گیم استور